China Dalam Beberapa Tahun Kebelakangan Ini Meningkatkan Aktiviti Ketenteraan Berhampiran Taiwan

China Dalam Beberapa Tahun Kebelakangan Ini Meningkatkan Aktiviti Ketenteraan Berhampiran Taiwan

Sagliknotu.com Pegawai keselamatan tertinggi Taiwan memberitahu Parlimen hari ini, bahawa China menjalankan “rondaan kesediaan tempur” berhampiran pulau demokrasi itu secara purata setiap 7 hingga 10 hari, yang dilihat sebagai percubaan tentera China untuk membiasakan latihan berhampiran Taiwan.

China dalam beberapa tahun kebelakangan ini meningkatkan aktiviti ketenteraan berhampiran Taiwan, dengan pencerobohan hampir setiap hari ke dalam zon pengenalan pertahanan udara pulau itu dan “rondaan kesediaan tempur” biasa yang termasuk latihan oleh tentera udara dan tentera lautnya.

China mendakwa Taiwan ditadbir secara demokratik sebagai wilayahnya sendiri, atas bantahan keras pulau itu.

Ketua Pengarah Biro Keselamatan Negara Taiwan, Tsai Ming-yen, berkata Beijing biasanya menghantar kira-kira 10 pesawat pejuang dan tiga hingga empat kapal tentera laut dalam rondaan bersama berhampiran Taiwan.

“Mereka terikat untuk membiasakan aktiviti ketenteraan mereka,” kata Tsai, sambil menambah rondaan itu kadang-kadang ditetapkan bertepatan dengan acara diplomatik seperti lawatan ke pulau itu oleh penggubal undang-undang asing.

Tsai berkata, Taipei telah mengadakan `perbincangan rapat” dengan sekutu antarabangsa sama ada pencerobohan China akan berlaku dan ketegangan di seluruh Selat Taiwan tidak meningkat dengan mendadak.

“Kami tidak melihat sebarang isyarat perang akan meletus di Selat Taiwan,” katanya.

Taipei minggu lalu menggesa Beijing supaya tidak mengubah “status quo” di sekitar perairan berhampiran pulau barisan hadapan Taiwan dengan menghantar kapal pengawal pantai ke kawasan larangan.

Bulan lalu, Beijing memulakan rondaan pengawal pantai secara tetap di sekitar pulau Kinmen yang dikawal Taiwan, selepas dua nelayan China maut ketika cuba melarikan diri dari pengawal pantai Taiwan.

Tsai berkata, Beijing mungkin meneruskan pendekatannya terhadap Taiwan menjelang ucapan perasmian presiden baharu pada Mei, termasuk meningkatkan hubungan dengan warga Taiwan yang memihak kepada hubungan yang lebih erat dengan China sambil meningkatkan aksi kekerasan.

“Mereka bermain lembut pada satu tangan dan keras pada tangan yang lain,” katanya.

Naib Presiden Lai Ching-te, yang dilihat China sebagai pemisah, memenangi jawatan presiden pada Januari dan akan memegang jawatan pada 20 Mei. -REUTERS

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Berita Dunia