Singapura Menjadi Negara Paling Gembira Di Asia

Singapura Menjadi Negara Paling Gembira Di Asia

Sagliknotu.com – Singapura disenaraikan sebagai negara atau wilayah paling gembira di Asia untuk 2023, bagi tahun kedua berturut-turut.

Ia diikuti Taiwan, Jepun, Korea Selatan, Filipina, Vietnam, Thailand, Malaysia, China dan Mongolia.

Sementara itu, Singapura menduduki ranking ke-30 bagi negara/wilayah paling gembira di dunia untuk 2021-2023, menurut Laporan Kebahagiaan Dunia 2024.

Finland mendahului carta untuk tempoh itu, dengan Denmark dan Iceland memperoleh dua tempat berikut daripada 143 negara dan wilayah yang ditinjau. Tiga tempat terakhir ialah Lesotho, Lubnan dan Afghanistan.

The Straits Times melaporkan Singapura meraih tempat ke-25 dalam laporan global 2023, ke-27 pada 2022 dan ke-32 pada 2021.

Kedudukan dalam laporan setiap tahun adalah berdasarkan skor purata daripada tiga tahun sebelumnya.

Laporan tahunan dikeluarkan pada 20 Mac diperkenalkan pada 2012 bagi menyokong matlamat pembangunan mampan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu. Data itu diperoleh daripada syarikat penyelidikan pasaran AS Gallup dan organisasi seperti Bank Dunia dan Pertubuhan Kesihatan Sedunia.

Menurut laporan itu terdapat enam faktor utama yang dianalisis – Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) per kapita, jangka hayat yang sihat, sokongan sosial, kebebasan, kemurahan hati dan persepsi rasuah.

Walau bagaimanapun, terdapat juga skor yang hanya berdasarkan penilaian individu terhadap kehidupan mereka sendiri, berdasarkan tinjauan pendapat yang meminta mereka menilai betapa gembiranya mereka dari satu hingga lapan, dengan lapan adalah markah maksimum.

Singapura berada di kedudukan ke-54 untuk 2021-2023 apabila membandingkan responden berumur di bawah 30 tahun, dan ke-26 bagi mereka yang berumur lebih 60 tahun.

Walaupun negara dalam 10 teratas indeks global sebahagian besarnya kekal sama, terdapat peserta baharu seperti Costa Rica dan Kuwait dalam 20 teratas. Amerika Syarikat terkeluar daripada 20 teratas buat kali pertama dalam sejarah 12 tahun laporan itu.

Singapura melakukan dengan sangat baik dari segi KDNK per kapita, antara kedudukan tertinggi dalam set data kami,” editor laporan dan pengarang bersama Wang Shun memberitahu CNBC dalam temu bual.

“Ini bermakna Kerajaan Singapura benar-benar bersih, dan rakyatnya benar-benar mempunyai persepsi yang sangat rendah terhadap rasuah… malah lebih rendah daripada Denmark atau Norway.”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Berita Dunia